Aktualnie w dobie epidemii wielu wykonawców realizując umowy zawarte z zamawiającymi napotka na liczne przeszkody, czy wręcz nie będzie w stanie wywiązać się ze swoich zobowiązań.
Pamiętajmy jednak, że nawet restrykcyjne i sformalizowane zasady zamówień publicznych dają możliwość wprowadzenia do zawartych umów zmian, które dostosują realia realizacji tych umów do bieżącej sytuacji w Polsce.
Zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt. 3 Pzp zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego jest możliwa w przypadku, gdy konieczność zmiany umowy spowodowana została okolicznościami, których zamawiający, działając z należytą starannością, nie mógł przewidzieć oraz wartość zmiany nie przekracza 50 % wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie.
Nie powinno być wątpliwości, iż efekty pandemii wirusa COVID-19 wpisują się we wskazaną definicję przesłanki, której nie można było przewidzieć na etapie zawierania umowy w sprawie zamówienia publicznego. Wprowadzane przez rząd ograniczenia mogą powodować kolejne konsekwencje dla realizacji tych umów.
Aktualna sytuacja wymaga aktywności obydwu stron umowy, ale w szczególności to wykonawca powinien przedstawić zamawiającemu argumenty potwierdzające, że wykonanie umowy zgodnie z warunkami wskazanymi w ofercie jest utrudnione lub wręcz niemożliwe.
Zamawiający, weryfikując zaistniałe okoliczności, musi kierować się w swoich ustaleniach zarówno obiektywną oceną skutków wywołanych wybuchem pandemii, jak i subiektywnymi konsekwencjami dla wykonawcy.
2020-03-22 11:49