SPECUSTAWA W SPRAWIE KORONAWIRUSA

Rozwiązania mające na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się Koronawirusa SARS-CoV-2 (COVID-19) zawarte są przede wszystkim w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020, poz. 374) („Ustawa”).

Wymienione poniżej zmiany obowiązują od momentu wejścia w życie Ustawy, tj. od 8 marca 2020 r. przez kolejne 180 dni.

Prezes Rady Ministrów, na wniosek wojewody, po uprzednim poinformowaniu Ministra Rozwoju, może wydać – w drodze decyzji administracyjnej – instrukcje dla przedsiębiorców dotyczące opanowania zakażenia, zapobiegania rozprzestrzenianiu się choroby i zwalczania jej skutków. Polecenia te nie wymagają uzasadnienia i muszą być niezwłocznie wykonane – po doręczeniu lub ogłoszeniu decyzji. Mogą być one również wydawane ustnie, telefonicznie i za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. za pośrednictwem poczty elektronicznej). Właściwy wojewoda podpisze umowę z przedsiębiorcą, który otrzyma takie polecenia, a koszt ich realizacji ponosi państwo. Natomiast przygotowanie do realizacji zadań określonych w umowie (np. planowanie prac) będzie finansowane ze środków własnych przedsiębiorcy. Jeżeli przedsiębiorca odmówi zawarcia umowy z wojewodą, polecenia wydane w drodze decyzji administracyjnej będą podlegały natychmiastowej wykonalności.

Główny Inspektor Sanitarny lub działający z jego upoważnienia wojewódzki inspektor sanitarny mogą wydawać decyzje, zalecenia i wytyczne między innymi dla osób prawnych. W takiej decyzji GIS może nakazać podjęcie określonych działań w celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu się wirusa lub nałożyć obowiązek przeprowadzenia inspekcji. Zalecenia i wytyczne określą sposób realizacji tych działań. Decyzje Głównego Inspektora Sanitarnego podlegają natychmiastowemu wykonaniu po ich wydaniu lub ogłoszeniu i nie wymagają uzasadnienia. W pilnych przypadkach mogą być one wydane ustnie, a następnie niezwłocznie potwierdzone na piśmie. Od decyzji GIS przedsiębiorca może złożyć odwołanie do Ministra Zdrowia w terminie 2 dni roboczych od dnia doręczenia decyzji lub pisemnego potwierdzenia ustnego. Odwołanie zostanie rozpatrzone w ciągu 5 dni roboczych od daty doręczenia decyzji.

Ustawa wprost wyłącza odpowiedzialność zarządzających lotniskiem, zarządzających dworcem kolejowym, przewoźników lotniczych, kolejowych lub drogowych, za szkodę wyrządzoną w związku z uzasadnionymi działaniami władz publicznych mającymi na celu przeciwdziałanie COVID-19, w szczególności za brak możliwości przewozu.

Powyższa ustawa doprecyzowuje, że uzasadnione działania mające na celu przeciwdziałanie COVID-19 stanowią także okoliczność nadzwyczajną, o której mowa w przepisach Rozporządzenia (WE) 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów i uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91, czyli okoliczność zwalniającą przewoźnika z obowiązku zapłaty rekompensaty za odwołany lot.

2020-03-17 13:02

© 2022 Drzewiecki, Tomaszek i Wspólnicy sp.j.

projekt i realizacja: Legion